مقایسه انواع دریچه کولر و تهویه هوا

یکی از مفاهیمی که تقریبا همه ما کم و بیش با آن آشنایی داریم دریچه کولر است. در گذشته دریچه کولر یک نمونه بیشتر نداشتند اما در سال های اخیر با پیشرفت فن آوری های روز دنیا انواع مختلفی از دریچه کولر به بازار عرضه شده اند.

دریچه کولر با قابلیت های متفاوتی که دارند یکی از کاربردی ترین و پرمصرف ترین دریچه های تهویه هوا به شمار می روند.

تاریخچه پیدایش دریچهکولرهای آبی به کشور آمریکا بر می گردد که توسط چندین شرکت به طور همزمان صورت گرفته است. در اصل با همه گیر شدن استفاده از جریانات الکتریسیته این فرایند شدت گرفت تا تغییراتی در سیستم های سرمایشی به وجود آید. این روند ادامه پیدا کرد تا جایی که امروزه با انواع دریچه کولرهای هوشمند روبرو هستیم. هدف کلی این تغییر و تحولات ایجاد شرایطی برای تنظیم هوای مطبوع، جلوگیری از اتلاف انرژی در فصول مختلف، رفع سر و صداهای اضافی و قابلیت ها و کارایی های بالا است.

برای آشنایی هرچه بیشتر شما با انواع دریچه کولر بر آن شدیم تا این نوشتار را به این مبحث اختصاص دهیم.

انواع دریچه کولر

از لحاظ شکل ظاهری و جنس به طور کلی تمامی دریچه کولر ها به دو دسته کلی گرد و چهارگوش تقسیم می شوند و معمولا از جنس آلومینیوم، گالوانیزه، ای بی اس و یاچوب هستند. کاربرد هر یک از این نوع دریچه ها بستگی مستقیم با محیط و کاربری آنها دارد.

برخی از انواع معمول دریچه کولر ها عبارتند از :

دریچه کولر چوبی

بسیاری از افراد در جزئیات کوچک دکوراسیون منزل خود بسیار دقت نظر دارند. یکی از موارد مورد توجه، ظاهر دریچه کولر است. به همین دلیل تولید کنندگان، طراحی جدیدی از دریچه کولر را به مرحله اجرا در آوردند که  نگاه هر ببینده ای را به خود جلب می کند. استفاده از متریال چوب در تولید این دریچه ها باعث شده تا جذابیت مثال زدنی به همراه داشته باشند و طرفداران خاص خود را جذب کنند.



 دریچه کولر دیواری درپوش دار

معمولا در زمستان ها برای اینکه هوای گرم داخل از طریق کانال های کولر بیرون نرود دریچه ها را می بندیم. اما با این کار نمی توانیم به طور کامل این مسدود سازی را انجام دهیم. اگر هم بخواهید از پلاستیک یا مقوا استفاده کنید که ظاهر شکیلی نخواهد داشت. به همین دلیل نسل جدید دریچه کولر های درپوش دار وارد بازار شدند. این نمونه از دریچه کولرها به نسبت جدید هستند. کاربرد اصلی آنها در جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایشی در زمستان هاست. به این صورت که با شروع فصل سرما می توانید درپوش تعبیه شده بر روی آن را ببندید و به طور کامل دریچه کولررا مسدود کنید تا هیچ هوای گرمی از منزل خارج نشود.



 دریچه کولر سقفی

از این نوع دریچه کولر ها معمولا در فضاهای بزرگ و مکان های عمومی از جمله هتل ها، سالن های نمایش و غیره  استفاده می شود؛ هرچند که گهگاهی در منازل شخصی ساز نیز با توجه به طراحی و سبک معماری داخلی آن، این نوع دریچه ها به کار برده می شوند.

برای این مدل دریچه کولر، دمپر از نوع ثابت در نظر گرفته شده است.

در تولید این نوع دریچه ها تنوع زیادی به کار رفته است از جمله می توان به دریچه کولر خطی ثابت، مشبک، لانه زنبوری، چهارطرفه و سه طرفه اشاره کرد.


دریچه کولر سقفی درج کالا

 دریچه کولر دیواری

این نوع دریچه ها بسیار کاربردی هستند و معمولا بیشتر از سایر دریچه ها مورد استفاده قرار می گیرند. از همین روی در صنعت تولید دریچه کولر در این نمونه خاص تنوع های بسیاری اعمال می گردد. جنس این دریچه ها می تواند از گالوانیزه، آلومینیوم و یا چوب باشد. نوع پره ها می تواند به صورت شمشیری، خطی، مشبک و معمولی باشد. یکی از ویژگی های این نوع دریچه کولر نصب راحت و آسان آن است. افراد با توجه به فضایی که در دهانه کولر در اختیار دارند می توانند نوع و نمونه مناسب را انتخاب کرده و به راحتی نصب کنند. تمامی محصولاتی که در این دسته قرار می گیرند به دو صورت بدون دمپر یا دمپردار ساخته می شوند.

لازم به توضیح است که دمپر یک صفحه فلزی است که وظیفه آن باز و بسته کردن مسیرهای عبور هوا در داخل کانال را به عهده دارد که به دو صورت دستی و خودکار تولید می شوند. مورد استفاده این دمپرها زمانی است که کانال کولر مشترکی بین اتاق ها دارید و یکی از اتاق ها  بدون استفاده است. برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی و خنک تر شدن سایر اتاق ها می توانید با بستن دریچه، ارتباط را قطع کرده و شرایط جریان هوا را کنترل نمایید.



 دریچه کولر آهنی

یکی از محبوب ترین دریچه های کولر، دریچه های آهنی هستند. همان طور که از نامش پیداست در ساخت و تولید این نوع دریچه از ورقه های آهن استفاده می شود. در ابتدای تولید این دریچه ها از ورق های گالوانیزه استفاده می شده است. این نمونه دریچه ها بیشتر مناسب مکان هایی است که آب و هوای مرطوبی ندارند؛ چراکه رطوبت باعث زنگ زدگی در آن می شود. در مناطق رطوبت زا باید از نمونه های دیگری استفاده کرد.

 دریچه کولر گرد

از این نوع دریچه بیشتر برای راهروها، سرویس های بهداشتی و حمام استفاده می شود. اصولا به دلیل ظاهر زیبایی که دارد مورد توجه عموم مردم قرار می گیرد. هدف کلی این دریچه انتقال هوای تازه از بیرون به درون محیط است.

 درچه کولر آلومینیومی

در تولید این دریچه از ورق آلومینیوم استفاده شده و به همین دلیل بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. به دلیل اینکه آلومینیوم جز دسته فلزات سبک وزن است این نوع دریچه ها وزن بالایی ندارند.

 دریچه کولر پلاستیکی

قیمت مناسب،  ماندگاری و طول عمر بالا از ویژگی های قطعی دریچه کولر پلاستیکی است. این دریچه ها در ابعاد و انواع بسیار متنوعی ساخته و تولید می شوند تا بر اساس نیاز محیطی بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 دریچه کولر هوشمند

با توجه به اینکه اکثر دریچه کولر ها مصارف خانگی، اداری و تجاری دارند می بایست طراحی و تولید مدل های نوین آنها به گونه ای باشد که نواقص مدل های قبلی را نداشته باشند؛ نواقصی همچون عدم کنترل میزان هوای وارد شده به اتاق، جهت وزش باد و غیره. بر همین اساس دریچه کولرهوشمند با طراحی مدرن و ویژگی های منحصر به فرد به بازار عرضه شده اند. از جمله ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کنترل بر میزان هوای وارد شده و جهت باد خروجی
  • استفاده از ریموت کنترل برای انجام تمامی تنظیمات و در نتیجه عدم نیاز به دسترسی فیزیکی به آن
  • به دلیل انجام تنظیمات مطابق با نیازها از اتلاف انرژی جلوگیری می کند.

اینها تنها چند مورد از ویژگی های منحصر به فرد دریچه کولر هوشمندهستند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها و کارکردهای این دریچه ها مقالات ما را در وبسایت دنبال کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست